آشنایی با شیشه ساتینا

شیشه ساتینا یکی از خاص ترین شیشه هاست. این نوع شیشه ها به شیشه های یخی نیز معروف اند.شیشه ساتینا  طی عملیاتی ویژه و با نوعی از اسید و مواد شیمیایی و طی فرآیند ویژه مکانیکی سیلیسیوم زدایی شده که سبب می گردد که یک سمت شیشه حالت مات به خود بگیرد. نهایتا براثر این فعل و انفعال چاله های ریز میکروسکوپی بر روی سطح شیشه ایجاد می شود که در نتیجه چشم انسان شیشه را به دلیل شکستگی نور در جهت های مختلف به رنگ سفید یا مات می بیند.

شیشه ساتینا در چه مکان هایی استفاده می شود؟

شیشه های ساتینا به علت تنوع در طرح، رنگ و الگوهای مختلف مخصوصا در مکان هایی که احتیاج به حفظ حریم خصوصی بیشتری دارند استفاده می شوند که این مزیت سبب می شود تا مهندس های معمار و طراح با ذهنی باز اقدام به انتخاب این نوع شیشه در پروژه ها و طراحی های داخلی و بیرونی ساختمان نمایند. شیشه های ساتینا به طور معمول در غالب طرح های دورنگ-تک رنگ و یا طرح های ساده یا ترکیبی ارائه می شوند که بیشتر این نوع شیشه ها در کابین دوش ها، شیشه بالکن ها و قسمتهای دکوراسیون داخلی ساختمان ها و سایر مجتمع های اداری، تجاری یا خدماتی استفاده می شوند.

ابعاد شیشه ساتینا چه مقدار است؟

شیشه های ساتینا در اندازه های مختلف با ضخامت های 4میلی، 6میلی، 8میلی، 10میلی تا 20میلی قابلیت تولید را در انواع سطوح تولیدی از جمله شیشه های تخت، شیشه های رنگی، آیینه ها و شیشه های سوپر کلیینر دار می باشند. همچنین این نوع شیشه ها قابلیت تولید در رنگ های مختلفی از جمله عسلی، سبز، برنزی، دودی و آبی را دار بوده ضمن آنکه قابلیت خم شدن و تبدیل شدن به شیشه های سکوریت از دیگر مزیت های این نوع شیشه ها می باشند که باعث می گردند شیشه های ساتینا به راحتی در سیستم های شیشه بالکنی ریلی جمع شو و یا دوش کابین های حمام و سایر سیستم های مستر و پارتیشن های جدا کننده ریلی و درب های شیشه ای منازل، نرده های شیشه ای استفاده شوند.

مزیت شیشه های ساتینا:

نکته مهمی که در مورد مزیت این نوع شیشه ها قابل یادآوری است اینکه با توجه به اینکه شیشه های ساتینا به نسبت شیشه هایی که در کارگاه های سندبلاست مات می شوند از سطح بسیار نرم و صافتری برخوردار می باشند. آثار لکه هایی مثل لکه های انگشت و سایر جرم ها بر روی این نوع شیشه ها دیده نشده یا بسیار کمتر می باشد که به همین علت کار نظافت این نوع از شیشه ها را بسیار آسانتر از گذشته می نماید.
به بیان دیگر مهمترین مزیت شیشه ساتینا نسبت به شیشه ساده سندبلاست شده در این می باشد که لکه پذیری و چربی پذیری ساتینا خیلی کمتر از شیشه های سندبلاست شده است.
شیشه های ساتینا یکی از بهترین انواع شیشه های مات می باشد که بسیار پرطرفدار می باشد. این نوع شیشه دارای تکنولوژی ساخت بسیار پیشرفته تری نسبت به شیشه های سندبلاست و مشجر است. به همین علت در معماری مدرن و خلق فضاهای منحصر به فرد و زیبای داخلی بیشتر مورد استفاده طراحان و معماران قرار می گیرد. همچنین از نظر شکل ظاهری و ساختار، نمایی بسیار زیباتر و خاص تری دارد .

سطح خارجی شیشه ساتینا به صورت مات یکنواخت می باشد. برخلاف شیشه های سند بلاست که در روی سطوح آن ممکن است فضاهای ناهمگون وجود داشته باشد این نوع شیشه به صورت یکدست و یکنواخت مات شده و هیچگونه فضای خالی، شفاف یا ناهمگون بر روی آن دیده نمی شود.
همچنین شیشه ی ساتینا را می توان براحتی درون کوره ی سکوریت قرار داد و به شیشه سکوریت تبدیل کرد. همچنین امکان استفاده از شیشه ساتینا برای تولید شیشه لمینت هم وجود دارد.

در تولید شیشه ساتینا چه موادی استفاده می شود؟

در فرایند تولید شیشه ساتینا، اسید فلویوریک (HF) و ترکیبی از چند ماده ی دیگر به صورت کامل و یکدست بر روی سطوح بیرونی شیشه ریخته شده و سطح خارجی شیشه در اثر تماس با اسید دچار خوردگی می شود که نهایتا سطح صاف و صیقلی آن از بین می رود و شیشه به شکل مات یکدست در می آید. در این صورت دید شیشه به طور کامل مسدود و تار می گردد.
پس زمینه ی شیشه ساتینا برای هماهنگی بیشتر و بهتر با اجزای محیط تنوع طرح های مختلفی دارد از جمله: رنگی، آینه ای و بی رنگ که هر کدام بسته به کاربرد و محل قرار گیری قابل اجراست.
در سیستم های کابین دوش و دور دوشی، بنا بر نیاز مشتریان، می توان از شیشه های ساتینا استفاده کرد تا  فضای خصوصی حمام حفظ شود و همچنین فضایی زیبا و دل انگیز جهت استحمام فراهم شود.