طراحی پنتری روم
طراحی پنتری روم در فضای کم؟

پنتری روم یک اتاق کوچک و یا کابینتی است که در نزدیک آشپزخانه قرارمی گیرد که برای قرارگیری مواد فاسدنشدنی از آن استفاده می شود. این اتاق مشابه یک انبار طراحی شده است که شما می توانید به راحتی در آن رفت و آمد کرده و به این وسایل دسترسی داشته باشید. در این مطلب سعی می کنیم اطلاعات بیشتری را درباره کاربرد و طراحی پنتری روم به شما ارائه می کنیم. همراه ما باشید.

منظور از پنتری چیست؟

در سالیان گذشته مردم کشورهای اروپایی موادی نظیر بیکن و یا نان را در یک محیط سرد و تاریک نگهداری می کردند. به این محیط که در نزدیکی آشپزخانه هم قرارمی گیرد، پنتری می گویند. پس شما می توانید یک محیط را نزدیک آشپزخانه درنظرگرفته و تمامی موادی که به سرعت فاسد نمی شوند را در این محیط نگهداری کنید.

کاربرد پنتری در محیط منزل

پنتری در محیط منزل کاربردهای بسیارزیادی دارد که شما را برای استفاده از آن قانع می کند. برخی از کاربرد پنتری در محیط منزل را درادامه بیان می کنیم:

  • دسترسی راحت به وسایل و موادغذایی
  • نظم دادن به موادغذایی
  • جلوگیری از فاسدشدن موادغذایی بلااستفاده
  • استفاده بهینه از فضای کابینت
  • امکان نگهداری بیشتر موادغذایی
  • تفکیک موادغذایی برای جلوگیری از تغییرمزه و رنگ آنها

معرفی انواع پنتری

پنتری به دو شکل مختلف در خانه های امروزی دیده می شود که درادامه به معرفی هریک از آنها می پردازیم:

پنتری روم: پنتری روم درواقع فضایی از داخل و یا خارج آشپزخانه است که به صورت کامل قفسه بندی شده و برای نگهداری موادغذایی از آن استفاده می شود. این فضا جدا از کابینت است که خود قفسه و کابینت های بسیارزیادی برای موادغذایی دارد که به راحتی می توانید تمامی مواد را در آن نگه دارید.

پنتری کابینت : پنتری کابینت جایی در داخل کابینت است که شما می توانید از آن برای نگهداری ادویه و … کمک بگیرید. درواقع شما می توانید یک کابینت با قفسه های روباز را برای این امر انتخاب کرده و بدین ترتیب تمامی موادغذایی خود را نظم ببخشید.

مهم ترین نکات برای طراحی پنتری روم

در طراحی پنتری روم باید به یک سری نکات توجه کنید تا بتوانید از فضای دکوراسیون خود بیشترین استفاده را داشته باشید. البته که با بررسی همین نکات می توانید به صورت اصولی طراحی پنتری روم را انجام دهید و یک فضای خاص را برای موادغذایی خود داشته باشید.

طراحی پنتری روم

بررسی ابعاد و فضای آشپزخانه

از مهم ترین نکاتی که باید برای طراحی پنتری روم درنظربگیرید، بررسی ابعاد و فضای آشپزخانه شماست. برای طراحی پنتری باید درنظربگیرید که چه میزان فضا را می توانید به این موضوع اختصاص دهید. اگر نمی توانید یک اتاق جداگانه را برای این امر درنظربگیرید، می توانید در بین کابینت ها یک فضا را برای پنتری انتخاب کنید.

بررسی رنگ های محیط

برای طراحی پنتری روم رنگ هایی که در اطراف آن قراردارند نیز باید مورد توجه قرارگیرد. رنگ اتاق و قفسه ها را درنظربگیرید و در طراحی پنتری از طیف رنگی مشابه آن استفاده کنید تا بتوانید یک دکوراسیون جذاب بسازید.

مخفی یا در دید

برای طراحی پنتری روم درنظربگیرید که به دنبال یک محیط مخفی هستید یا می خواهید پنتری در دید قراربگیرد. بهتراست سلیقه خود را در این حوزه درنظربگیرید. شما می توانید پنتری را برای دید بهتر با درب های شیشه ای و یا کاملا باز انتخاب کنید. درمقابل اگر می خواهید این محیط مخفی باشد، می توانید کابینت های درب دار بدون دستگیره را انتخاب کنید.

دسترسی مناسب

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در طراحی پنتری مورد بررسی قرارگیرد، دسترسی مناسب به تمامی قفسه هاست. دقت داشته باشید یکی از مهم ترین دلایلی که افراد دست به طراحی پنتری روم در دکوراسیون خود می زنند، این است که بتوانند نظم بهتری را در محیط برقرارکنند و البته دسترسی راحت تری نیز به موادغذایی داشته باشند. پس شما نیز هنگام طراحی پنتری باید بررسی کنید که حتما به قفسه ها دسترسی خوبی داشته باشید.

توجه به نور محیط

برای اینکه بتوانید در مواقع لزوم به موادغذایی با سرعت بیشتری دسترسی داشته باشید، لازم است در طراحی پنتری میزان نور مناسب محیط را هم درنظرداشته باشید. برای روشنایی این محیط می توانید از انواع لوستر و یا چراغ کمک بگیرید. دقت داشته باشید بهتراست این فضا یک پریز هم داشته باشد تا بتوانید در این محیط از لوازم برقی نیز به خوبی استفاده کنید.

البته که برای زیباترشدن محیط نیز می توانید از انواع نوارهای LED استفاده کنید. این نوارها هم زیبا هستند و هم به روشنایی محیط کمک می کنند به همین دلیل نیز به اندازه کافی جذابیت دارند.

جنس پنتری

برای طراحی پنتری روم باید جنس متریال به کاررفته در ساخت آن را نیز درنظرداشته باشید. دیواره های پنتری می تواند از جنس چوب، شیشه، فلز و… باشد. چوب و فلز جز بهترین متریال هستند که کیفیت و دوام خوبی دارند علاوه براین تحمل وزن آنها نیز بالاست. پس شما می توانید با خیال راحت مقدار زیادی از موادغذایی را در آن جای دهید.

طراحی پنتری روم

طراحی درب مناسب برای پنتری

در طراحی پنتری روم درنظربگیرید باید از درب هایی استفاده کنید که به سمت بیرون باز می شوند. دقت داشته باشید اگر درب ها به سمت داخل باز شود درواقع شما نمی توانید به یک سری موادغذایی پشت این درب، دسترسی خوبی داشته باشید و البته میزان فضای ذخیره سازی شما نیز کاهش می یابد. پس شما می توانید به راحتی با رعایت کردن این موضوع میزان فضای پنتری روم را بیشتر از قبل کنید.

برای اینکه از اقلام داخل پنتری اطلاع داشته باشید، بهتراست یک تخته سیاه کوچک در قسمت ورودی آن نصب کنید. سپس موجودی اقلامی که در این بخش دارید را روی آن یادداشت کنید. با اینکار نظم بهتری را به محیط خواهیدداد و متوجه موجودی این انبار کوچک خود خواهیدشد.

با رعایت نکاتی که در این بخش بیان شد، شما می توانید در طراحی پنتری روم موفق عمل کنید. دقت داشته باشید امروزه استفاده از پنتری روم چندان باب نشده است با این وجود اگر فضای کافی دارید برای نظم بهتر محیط حتما از آن کمک بگیرید. نظم حرف اول را در دکوراسیون داخلی می زند به همین دلیل نیز هر چه در این نظم بخشیدن به شما کمک می کند، قابل توجه است.