طراحی فضای تجاری
هر آنچه باید درباره طراحی فضای تجاری بدانید

امروزه شاهد فضا و محیط های تجاری بسیارزیادی مخصوصا در شهرهای بزرگ هستیم. یکی از مهم ترین اقداماتی که در این فضا برای جلب مشتری صورت می گیرد، تمرکز روی دکوراسیون داخلی فضاست. طراحی فضای تجاری قواعد و قوانین خاص خود را دارد که بهتراست برای طراحی چنین محیطی از آنها اطلاع داشته باشید. البته می توانید کار طراحی فضای دکوراسیون خود را به یک طراح حرفه ای نیز بسپارید اما خودتان هم می توانید با بالابردن اطلاعاتتان در این زمینه یک فضای جذاب برای مشتریان بسازید. درادامه نکاتی که برای طراحی فضای تجاری نیاز دارید را بررسی می کنیم.

بررسی مهم ترین نکات برای طراحی فضای تجاری

یکی از مهم ترین مواردی که روی جذاب مشتری در محیط های تجاری تاثیر می گذارد، دکوراسیون این محیط است. درواقع شما می توانید با به کاربردن هوشمندانه آیتم های مختلف فضایی جذاب را برای محیط تجاری تان بسازید. برخی از مهم ترین نکاتی که در این زمینه به شما کمک می کند را درادامه بررسی می کنیم.

طراحی فضای تجاری

چیدمان مناسب

از اولین و مهم ترین مواردی که باید برای طراحی فضای تجاری درنظربگیرید، چیدمان مناسب است. زمانی که شما یک چیدمان درست را در فضای تجاری داشته باشید، مشتری می تواند به خوبی تمامی محصولات را مشاهده کرده و درنهایت نیز گزینه مورد سلیقه خود را از میان آنها بیابد.

البته که این چیدمان درست برای شما به عنوان فروشنده نیز مفید خواهدبود. زیرا شما می توانید محصولات آسیب پذیر که نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتر دارند را در بخش هایی از دکوراسیون قراردهید که مشتری هنگام بازدید خیلی با آن برخورد نداشته باشد. بدین ترتیب هم مشتری در هنگام ورود به محیط احساس راحتی بیشتری خواهیدداشت هم نیازی نیست برای برخورد با محصولات دیگر به مشتری تذکر بدهید و او را معذب کنید.

توجه به ویترین

اولین نقطه ای از محیط کار شما که مشتری آن را مشاهده کرده و با آن ارتباط می گیرد، ویترین مغازه است. درواقع همین ویترین مغازه شما به مشتری نشان می دهد که آیا مغازه به اندازه کافی به درد می خورد یا خیر؟ پس سعی کنید برای چیدمان ویترین و آیتم هایی که می خواهید در آن قراردهید، نهایت توجه را داشته باشید. به این فکر کنید که چیدمان درست ویترین و انتخاب محصولات مناسب برای آن می تواند مشتریان زیادی را برای شما جذب کند. می توانید از اطرافیان خود نیز در این زمینه کمک بگیرید و بهترین ایده ها را برای طراحی ویترین به کاربرید.

استفاده درست از رنگ ها

رنگ ها تاثیر بسیارزیادی را روی روحیه و احساسات افراد دارند به همین دلیل نیز برای طراحی فضای تجاری باید به درستی انتخاب شوند. دقت داشته باشید اگر در انتخاب درست رنگ ها به خوبی عمل نکنید، درواقع تمامی دکوراسیون خود را زیرسوال برده اید، پس هوشیار باشید. می توانید در این زمینه از رنگ هایی که بیشتر محصولات شما در طیف آن قراردارند، کمک بگیرید. بدین ترتیب می توانید به وسیله همان محصولات و رنگ های انتخابی خود هارمونی خوبی را در محیط ایجاد کنید.

نورپردازی درست فضا

در بخش های قبلی درباره چیدمان درست بخش های مختلف از جمله ویترین صحبت کردیم. اما باید بدانید در صورت اینکه شما برای طراحی فضای تجاری نورپردازی درستی را ایجاد نکنید، با وجود داشتن دکوراسیون جذاب نمی توانید آن را به نمایش بکشید. پس سعی کنید برای نورپردازی درست فضا نیز به اندازه کافی وقت بگذارید. در وهله اول تا جایی که می توانید از نورطبیعی محیط کمک بگیرید که حس خوبی را به شما و مشتریانتان منتقل خواهدکرد. سپس می توانید برای تکمیل کردن نورپردازی محیط از انواع نورهای مصنوعی نیز کمک بگیرید. برای مثال می توانید از انواع ریسه های نوری در اشکال متنوع کمک بگیرید و بدین ترتیب جذابیت خاصی را به دکوراسیون خود بدهید. ریسه های نوری قیمت مناسبی دارند به همین دلیل نیز نیازی نیست تا برای خرید آنها هزینه گزافی را صرف کنید.

ایجاد مسیر درست برای رفت و آمد

اگر بتوانید در طراحی فضای تجاری درست عمل کنید، مسلما مشتریان زیادی خواهیدداشت. پس باید به دنبال ایجاد یک مسیر درست برای رفت و آمد آنها باشید تا بدین ترتیب راحتی مشتریان را تامین کنید. پژوهش های علمی برای کمک به ایجاد این مسیر درست انجام شده است که نشان می دهد بیشتر افراد به محض ورود به فضای تجاری به سمت راست حرکت کرده و اجناس این قسمت را بررسی می کنند. پس باید مسیر درستی را برای رفت و آمد در این بخش فراهم کنید و البته پرفروش ترین محصولات خود را نیز در این قسمت از مغازه قراردهید. با انجام همین کار ساده می توانید مشتریان خود را چندین برابر کنید.

استفاده از مبلمان درست

مسلما گشت و گذار در فضای تجاری افراد را خسته می کند، به همین دلیل نیز شما باید به دنبال انتخاب مبلمان مناسب برای رفع خستگی آنها نیز باشید. مبلمان به کاررفته در چنین فضایی به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شوند که البته پیشنهاد ما بیشتر استفاده از مبلمان فضای داخلی می باشد. استفاده از این مبلمان کمک می کند تا مشتریان وقت بیشتری را در فضای تجاری بگذرانند که این به نفع شما خواهدبود.

خرید مبلمان اداری

البته درباره انتخاب مکان درست برای قرارگیری این مبلمان نیز باید توجه کنید. بهتراست مبلمان فضای داخلی را در محیطی قراردهید که مشتریان بیشترین اشراف را به ویترین داشته باشند و در عین استراحت کردن بتواند به ویترین مغازه ها نیز نگاهی بیندازد.

استفاده از عناصر تزئینی

در طراحی فضای تجاری استفاده از عناصر تزئینی را از یادنبرید. پرکردن بیش ازاندازه محیط با محصولات سبب می شود تا فضا کمی خسته کننده به نظر برسد. به همین دلیل نیز شما می توانید از عناصر تزئینی برای جذاب ترکردن  و ایجاد تغییر در فضای تجاری کمک بگیرید.از جمله این عناصر تزئینی می توان به گل و گیاه طبیعی ، انواع مجسمه ها، آبنما و مواردی از این قبیل اشاره کرد. انتخاب این عناصر بسته به سلیقه شماست و البته نیاز در استفاده از آنها اغراق شود به صورتی که هدف اصلی دور بماند.

در این بخش به بررسی نکاتی پرداختیم که با پیاده سازی آنها در فضای تجاری می توانید بهترین محیط را بسازید.